Ondeugdelijke producten – niet goed, geld terug?

Gepubliceerd op 23 januari 2025 om 16:17

Wanneer u als consument bij een bedrijf een product heeft aangeschaft, mag u erop rekenen dat het product deugdelijk is. Dat is wettelijk vastgelegd. Het is dan ook behoorlijk vervelend als een product niet in orde is. Is dit het geval? Dan kunt u bij de verkoper terecht. In dit artikel leg ik uit wat uw rechten zijn als u een ondeugdelijk product heeft gekocht.

Wat mag u van een product verwachten?

Als consument heeft u recht op een goed werkend product. Wat houdt dat precies in? Een goed product is een artikel dat een redelijke tijd kan worden gebruikt zonder dat het stuk gaat of niet meer goed functioneert.

Wat is een ondeugdelijk product?

Wanneer een product niet aan de verwachtingen voldoet, wordt het als ondeugdelijk beschouwd. U kunt het dan terugbrengen naar de winkel. Maar wat maakt een product precies ondeugdelijk? Een product is ondeugdelijk als het niet goed werkt, beschadigd is, er onderdelen ontbreken, of het sneller kapot gaat dan u redelijkerwijs mag verwachten. Dit geldt niet voor producten die door normaal gebruik slijten, zoals kleding. Heeft u het product niet goed verzorgd en gaat het dan kapot? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor de kosten van reparatie of vervanging.

Een product kan als ondeugdelijk worden gezien in de volgende situaties:

  • Het werkt niet goed;
  • Het is beschadigd;
  • Er ontbreken onderdelen;
  • Het gaat sneller kapot dan verwacht;
  • Het gaat korter mee dan u redelijkerwijs mag verwachten;
  • De inhoud komt niet overeen met wat er op de verpakking of in de reclame staat.

Stel, u heeft onlangs een nieuwe blender gekocht omdat u gezonder wilde eten en veel smoothies wilde maken. Na een paar weken gebruik begint de blender vreemde geluiden te maken en stopt deze regelmatig halverwege het mengen van de ingrediënten. Na een tijdje stopt het apparaat helemaal. Gezien het feit dat u de blender goed hebt gebruikt en niet intensief heeft belast, is het product duidelijk ondeugdelijk. U kunt met uw kassabon teruggaan naar de winkel voor een reparatie, vervanging of een terugbetaling.

Kapot binnen 1 jaar

Als uw product binnen een jaar na aankoop kapotgaat, heeft u recht op gratis reparatie of op een vervangend product. Lukt repareren of vervangen niet, dan kunt u uw geld terugkrijgen. Dit geldt echter niet als de verkoper kan aantonen dat u zelf verantwoordelijk bent voor de schade. Bewaar uw aankoopbewijs goed!

Is uw product na één jaar of na de zes maanden garantieperiode kapot, dan verschuift de bewijslast. U moet dan kunnen aantonen dat u het product niet heeft beschadigd.

Andere belangrijke rechten

Naast het recht op reparatie, vervanging of teruggave van geld, zijn er nog andere zaken waar u rekening mee moet houden. De verkoper is verplicht om het probleem binnen een redelijke tijd op te lossen en dit mag u niet te veel overlast veroorzaken. U heeft ook recht op een gratis oplossing, dus u hoeft zelf niets te betalen voor de reparatie of vervanging. Ook de retourkosten van een ondeugdelijk product worden door de verkoper vergoed.

 

Heeft u een ondeugdelijk product gekocht en heeft u een geschil met de verkoper? Neem contact op.

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb